niedziela, 23 maja 2021

pomnikopedia, czyli rzeźby, pomniki, instalacje

Zauważyliście, że z roku na rok coraz więcej na naszych ulicach pomników, rzeźb, przeróżnych instalacji? Honorujemy naszych wielkich i małych, zasłużonych globalnie i lokalnie, upamiętniamy różne rocznice i wydarzenia, w zaciszu ogrodów stawiamy figurki większe i mniejsze, a bywa że i całkiem monumentalne, ba - doceniamy ziemniaki i jabłka... Zapraszam dziś na mały zestaw (57) zdjęć pomników i rzeźb starych i nowych, dobór całkowicie przypadkowy i bez podtekstów, gwoli rozrywki. Niektóre z obiektów na pewno znacie, inne kojarzycie, jeszcze inne być może was zaskoczą -  chętnie poczytam wasze opinie:)
 I jeszcze pytanie - czy ktoś kojarzy, co jest na ostatnim zdjęciu? nie ukrywam, że łatwiej będą mieli znawcy Krakowa, ale kto wie... :)
 ...

prywatny ogród w Szklarskiej Porębie


(zdjęcia podpisałam, wystarczy najechać kursorem, a większe wyświetlą się jak zwykle po kliknięciu, w lightboxie)

Słoń z Tarnowa
wiadomo, Łódź i Rubinstein
Wrocław, 'pociąg do nieba'
Kazimierz Dolny i Werniks
Chopin w Dusznikach
górnicy z Wieliczki i 3D
Adaś, czyli pomnik Mickiewicza w Krakowie
krzesło Kantora w Hucisku
'Dialog" na rynku w Nowym Targu
pamięci psa Dżoka, nad Wisłą w Krakowie
wrocławski Krasnal
Jagiełło z Brnia
Chopin Chromego w Parku Decjusza w Krakowie
Kazimierz Wielki z Bochni
Kraków upamiętnia płka Kuklińskiego
Justynka z Niepołomic
Matejko na krakowskich Plantach
Głowa Mitoraja w Krakowie
Syrenka z Bielska-Białej
Irena Kwiatkowska i jej ławeczka w Ustce
Syrenka z Ustki
Chłopy i 16 południk
JPII w drodze w Bieszczady
Chopin w Antoninie
Cieplice
gen. Okulicki w Bochni
Św. Wojciech z Wąwolnicy
J. I. Kraszewski z Białej Podlaskiej
w Zawichoście
Sołtys z Wąchocka
Książka z Kalisza
M-2 z Radomyśla
Trzy Gracje z Bydgoszczy
Matka Polka z Raciborza
J. Wybicki w Brodnicy
Goła Baba z Andrychowa
w Chrzanowie
Pomnik Filipa de Girarda w Żyrardowie
Jabłko z Grójca
Pomnik Grunwaldzki w Krakowie
Piłsudski w Daleszycach
Nike z Chmielnika
Pomnik Wdzięczności w Biłgoraju
Kościuszko w Szydłowcu
Żołnierz Polski w Grudziądzu
gdzieś w trasie...
Olsztyn
Kielce
Juliusz Leo, prezydent Krakowa
Kędziora w Tomaszowicach
Kot z Trzebnicy
Ziemniak z Biesiekierza
Statua Wolności z Mucharza
Jagiełło z Mrzygłodu
Wojak Szwejk (i panienka) w Przemyślu
Ławeczka.... w Krakowie; ja wiem, czyja, a wy? 😊

56 komentarzy:

  1. Byłaś nawet w Grudziądzu 😁 a jeśli chodzi o sztukę w przestrzeni publicznej jestem jak najbardziej na Tak, jest tego tak mało a moim zdaniem uwrażliwia nas i zbliża, pobudza do myślenia itd..itp... najbardziej brakuje mi na wsi. Wielkie przestrzenie i nic... a to co się turystom proponuje to naprawdę nie ma nic wspólnego ze sztuka... napisałam ja Hania 😉

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przebrnęłaś? 😊 nie wiem, czy nie dałam zbyt wielu zdjęć, ale one pokazują rozmaitość tego, co stoi na ulicach miast, i nie tylko. Nie przepadam za monumentalnymi pomnikami, natomiast rzeźby lubię; zgadzam sie z Tobą, że sztuki nigdy za wiele. Pod warunkiem, że to sztuka... 😊

      Usuń
    2. Moja znajoma z Australii zamieszcza u siebie na FB zdjecia rozmaitych jak to się nazywa pięknie "instalacji" czy tym podobnie w parkach przy uczelniach, nad wodą, w wodzie, jeden świetny pomysł japońskiej artystki np w jakimś starym zabytkowym budynku, typu nasze pałace o japończykach to możemy zapomnieć, bo sa mistrzami w tego typu wizjach artystycznych... ale są też piekne graffiti na silosach ze zbożem na wsiach, no sporo tego... a u nas naprawdę niewiele się dzieje, a może ja niewiele podrózuje i nie widzę... ale TY byś pokazała jakby było.

      Usuń
    3. Na wsi znajdziesz głównie kapliczki i krzyże;)
      Ale kojarzysz nazwisko Arkadiusz Andrejkowa? na fb? robi kapitalne murale wielkoformatowe na ścianach stodół, na podstawie zdjęć.
      To oczywiście mało, ale zawsze coś;)

      Usuń
  2. Kilka rozpoznaję: Rubinstein Łódź, Wojak Szwejk, piesek z Kazimierza Dolnego, Mickiewicz na krakowskim Rynku, Matejko na Plantach w Krakowie, Głowa też Kraków, Syrenka z Ustki, Trzy Gracje albo plotkarki z Bydgoszczy, krasnal wrocławski,..... resztę zabawy zostawiam innym. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Niezłą kolekcję zgromadziłaś :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetny pomysł na "kolekcję", nawet z mojego miasta, a właściwie z części uzdrowiskowej znalazłam rzeźbę. Wiele jest bardzo interesujących. Podobają mi się wszelkiego rodzaju ławeczki z postaciami, wydają się takie ponadczasowe. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię ławeczki, fajnie jest przysiąść się do kogoś znanego, kogo się lubiło na dodatek:)

      Usuń
  5. Jedne piękne, przemyślane,inne to kwestia gustu.Kilka oczywiście poznaje ale zaskoczyłaś mnie Matką Polką z mojego miasta.Czasy PRL u.Wszystkie zakłady pracy pochodem na odsłonięcie.W sumie na tle Odry i skwerach obsadzonych kwiatami fajnie wygląda.Pozdrawiam.Super wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wrzuciłam dwie Matki Polki, a jaka różnica, prawda? zdecydowanie wolę tę olsztyńską, małą ładną rzeźbę; raciborska też by mi się podobała, ale jest na mój gust zbyt monumentalna, przytłaczająca, wręcz groźna. Ta skłonność do przesady i gigantomanii wcale nam nie mija, może tylko inaczej sie wyraża;)

      Usuń
  6. Jeszcze , są też takie że nie wiadomo co autor miał na myśli.Generalnie to wolę te stare pomniki niż współczesne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam, że nie przepadam w ogóle za pomnikami, wolę rzeźby i ławeczki, są bardziej 'dla ludzi'.

      Usuń
  7. Niezły zbiór przedstawiłaś. Mnie się podoba wysoka niewiasta z dzieckiem w długiej sukience :) A na ostatnim jakaś huśtawka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, hustawka, ale nie taka zwykła i z dedykacją:) mało kto o niej wie.

      Usuń
  8. piekna kolekcja - cieszy, ze rzezbiarze ciagle maja prace :)
    a na ostatniej fotce chyba przyrzad do treningu lajkonika ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Huśtawka z dedykacją, zdradzę w stosownym czasie, chyba ze ktos bedzie wiedzial:)

      Usuń
  9. Kurczę fajna kolekcja, szkoda, że nie podpisałaś co jest co...
    No i natchnęłaś mnie

    OdpowiedzUsuń
  10. Zerknęłam jeszcze na te pomniki, rzeźby.... a tu niespodzianka, wyższa informatyka. Super. Ja tak nie potrafię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jaśniej, proszę, czego nie potrafisz? służę podpowiedzią, zawsze chętnie 😊

      Usuń
    2. Chodzi o to, że po najechaniu kursorem na zdjęcie wyskakuje rameczka z nazwą :)

      Usuń
    3. Juz mówie; jak wklejasz zdjęcie, to pokazuje sie na nim ramka z mozliwościa wyboru wielkości zdjęcia i 'zębatym' kółeczkiem - trzeba na nie kliknąć, wtedy otworzy sie wieksza ramka 'edytuj zdjęcie' i tam trzeba wpisać "tekst alternatywny i tekst tytułu", koniecznie oba, i to wszystko. Spróbuj, jakby co, to na priv podesle instrukcje obrazkowa:)

      Usuń
    4. Próba udana ! Dzięki ! :)

      Usuń
  11. Masa tego jest. Tez lubię rzeźby wszelakiego rodzaju. Szkoda tylko, że napisala co i gdzie ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Kilka lub kilkanaście rozpoznałam, powstaje coraz więcej takich dzieł i ławeczek wszelkiego rodzaju, stanowią atrakcje dla turystów, a niektóre są ozdobą parków i skwerów:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię zwłaszcza małe formy, ławeczki tez, ale czasem trzeba sie ustawić w kolejce, żeby na nich przysiąść:)

      Usuń
  13. Bardzo fajny pomysł na ciekawy wpis tym bardziej, że pole do popisu spore patrząc na to, że przecież pomniki to nieodłączny element naszego krajobrazu. Z własnych doświadczeń wiem, że ich twórcy i pomysłodawcy cechują się coraz wiekszą fantazją i pomysłowością. Widziałam kilka pomników z Twoich zdjęć a miniony weekend spędziłam w Twoich stronach szukając krasnali :). O efektach tych poszukiwań napiszę za jakiś czas u siebie. Widziałam też we Wrocławiu takie wielkie krzesło jak to na jednym z Twoich zdjęć. Pięknego weekendu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To już sie cieszę na twój post, bo krasnali we Wrocławiu przybywa, jak grzybów po deszczu i nie znam nawet połowy. A krzesło jest też Kantora, pisałam o tym tu, gdybyś chciała:https://ikroopka.blogspot.com/search?q=krzes%C5%82o+kantorat

      Usuń
  14. Szacunek Ikroopko, kawał dobrej roboty.
    I dobrze, ze dopisałaś, bo wielu rzeźbach/pomnikach/instalacjach nie znałam.
    Poza tym piszesz, ze dzisiaj "mały zestaw" czyli jest sugestia, ze będzie tego więcej, hip, hip, hura!!!
    ps. Ta ławeczka, wygląda mi na ławeczkę Lajkonika;).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wilmo, bardzo dobre skojarzenie, masz rację, ale - nie :) Poczekam jeszcze trochę, może ktoś jednak będzie wiedział, jak nie, powiem, oczywiście, czyja to ławeczka.

      Usuń
  15. Kilka rozpoznałam. Ale i tak najbardziej ucieszyły mnie pomniki z moich dwóch miast: Grudziądz i Bydgoszcz :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystkie są podpisane; podobno najbardziej lubimy to, co znamy, zgodnie z zasadą inż. Mamonia 😊

      Usuń
  16. Wszystko przebijają wrocławskie krasnale, ujmujący jest sołtys z Wąchocka, dobry wojak Szwejk też do zaakceptowania. Jest w tych pomnikach lekki uśmiech, przymrużenie oka, pewna lekkość przekazu. Może dlatego patrzy się na nie z sympatią.
    Lubię ławeczki poświęcone osobowościom, bo generalnie brak im bufonady, ale ławeczka Kwiatkowskiej nieszczególnie mi się podoba, chyba mało trafiona...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poza krasnalami najbardziej chyba lubię balansujące rzeźby Kędziory. Z ławeczkami jest ten problem, że na ogół oblegane sa przez osoby, fotografujące osoby przytulające sie do osoby ławeczka uhonorowanej, więc dopchać sie nie mozna ;)

      Usuń
  17. Zwróciłam uwagę, ale poczułam pewien niepokój o bezpieczeństwo tych na dole. Ja wiem, że musiały być obliczenia itd., itd... ale ta drobna wątpliwość nie pozwoliła mi wytypować tego właśnie pomnika. Poczekaj... czy on przypadkiem nie jest nad wodą?...To by sporo zmieniało. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz bardzo dobre skojarzenia, ale w tym konkretnym przypadku rzeźba wisi nad trawnikiem (może klombem, nie jestem pewna) i nie grozi upadkiem; no i zdjęcia kłamią, jak wiadomo, nie jest tak duża, jak się być wydaje 😉

      Usuń
  18. Super kolekcja pomników.
    Jak się domyślasz uwielbiam pieseczka patrzącego na Rynek w Kazimierzu :-))

    OdpowiedzUsuń
  19. Niezwykłe obiekty, bo niektóre trudno nazwać pomnikami. Bardzo się ubawiłam oglądając i odgadując 👍 Pozdrawiam i proszę o jeszcze:)

    OdpowiedzUsuń
  20. Jestem pod wrażeniem :) Chyba najbardziej podoba mi się dzieło na linie... Tzn. ewidentnie budzi najwięcej emocji :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rzeźby Kędziory mozna spotkac już w wielu miejscach, bardzo je lubię.

      Usuń
  21. Kilka rozpoznałam, ale, jak zawsze, zwierzaczki górą - piesek z Kazimierza i kotek z Trzebnicy :) Czekam na podpisy i więcej takich ciekawostek. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, zdjęcia sa podpisane, trzeba na małych zatrzymac na sekundkę kursor i wyświetli sie podpis, niestety na powiększonych już nie.

      Usuń
  22. Aha, już wiem, mam! Dzięki!!!

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię naszą wrocławską lokomotywę, nie cierpię krasnoludków :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lokomotywa jest piękna:) ale i krasnale mi nie przeszkadzają, choc zgadzam sie, że Wrocław dostał na ich punkcie tzw. pierd.lca 😉 za przeproszeniem.

      Usuń
    2. Może właśnie jest ich za dużo ;)

      Usuń
    3. Podobno własnie dwa nowe dołączyły...

      Usuń


Wszystkim dziękuję pięknie za komentarze, bez nich blog nie byłby tym, czym, mam nadzieję, jest - rozmową.
Staram się odpowiadać na bieżąco, czasem jednak nie mogę, ale zawsze - chcę;)


A, i czytam komentarze do starych postów:)