wtorek, 7 lutego 2012

Ślęża zimą

Ślęża, zwana niegdyś  Świętą Górą albo Śląskim Olimpem, wznosi się co prawda na wysokość  niewielką, bo tylko nieco powyżej 700 m.n.p.m., ale czyni ją to najwyższym wzniesieniem Przedgórza Sudeckiego; widać ją z daleka i z wielu stron Wrocławia,  może dlatego niektórzy zwą ją Magiczną Górą?

Jak na magiczną górę przystało, jest Ślęża tematem wielu legend.
Jedna z nich wiąże powstanie góry z walką, jaką stoczyć miały diabły z aniołami, druga wspomina o skarbach ukrytych w jaskiniach i mnichu, co się nie oparł pokusie ich odszukania, inna o pannie i niedźwiedziu, jeszcze inna o innym niedźwiedziu, który się z... Bolesławem mocował, raniąc mu twarz, co królowi do końca życia ślad, a po wsze czasy przydomek Krzywoustego zostawiło.
Potwierdzeniem, że w każdej z legend jest źdźbło prawdy, są kamienne figury ich bohaterów, stojące od wieków na szczycie i zboczach Ślęży.

W ostatnią niedzielę, korzystając z ładnej pogody, wybraliśmy się na krótki spacer po Ślężańskim Parku.
                      Na Przełęczy Tąpadła zostawiliśmy auto i poszliśmy w górę.
Szlaku opisywać nie będę, zainteresowanych odsyłam do  Jacka, który zrobił podobną trasę trzy tygodnie temu i pięknie ją opisał:)
Zapraszam...

W całym parku krajobrazowym napotyka się tablice z napisem " miejsce kultu w starożytności'.

Na szczycie - Radiowo Telewizyjne Centrum Nadawcze, czyli wysoka na 136 metrów, widoczna na wiele kilometrów wieża telewizyjna, o zasięgu obejmującym cały Dolny Śląsk, a nawet więcej.

Po lewej stronie góruje nad resztą kościółek - pod wezwaniem NMP - wybudowany w 1852 roku;

Kilkadziesiąt metrów dalej - wieża widokowa;
niestety, widok nie był tym razem najciekawszy..
U podnóża kościółka - kultowy niedźwiedź, a obok - granitowy krzyż milenijny,

a poniżej schronisko im. Romana Zmorskiego, dziewiętnastowiecznego poety, tłumacza i badacza legend słowiańskich, zbudowane w 1908 roku.

W dole widać Sobótkę.

Nazwę Ślęża wywodzą etymolodzy od "starosłowiańskiego wyrazu ślęg ("wilgoć, mokrość, mokra pogoda, błoto"), który oznacza miejsca podmokłe i spowite często mgłą.
Słowo ślęg ma związek z panującym tutaj swoistym klimatem. Odosobnienie masywu, przy znacznych różnicach wysokości względnej (ok. 500 m) spowodowało, że klimat charakteryzuje się stosunkowo dużą ilością opadów."
Tak wyczytałam na stronie... klubu sportowego o wdzięcznej nazwie Sobótka';)
 .....................

A swoją drogą - tak blisko mamy, a tak rzadko tu bywamy?
Może dlatego, że przy ładnej pogodzie walą tu tłumy, bo i z Wrocławia niedaleko, i ze Świdnicy, i z Dzierżoniowa.

Aż mi się nie chce wierzyć, ale sprawdziłam - poprzednio byliśmy tu 3 lata temu, w grudniu 2008, o śniegu można było pomarzyć, było deszczowo i mglisto...

1. Nieustannie podziwiam zapał do podróżowania, zwłaszcza zimą:)Cudowne widoki:)

2. No patrz, jak my tu byliśmy też zimą 9znaczy w grudniu), to była piękna jesień ;-)

1. Ale na tej wieży to nas zdrowo wypizgało ;-)

2. Ja tez tu bywałam jesienią czyli w grudniu;)

3. A ja pewnie będę jesienią. Legendy w odnośnikach zafascynowały mnie całkowicie. Super wyprawa.

4. Legendy są rzeczywiście ciekawe i jest dużo, jak na tak małą górę, nawet magiczną:)
      zachęcam!

3. Tomi, jak Ty się wyrażasz (ale po prawdzie to nie znam lepszego określenia na aurę na punkcie widokowym - po drodze zostawiłam kostur, bo się bałam że mnie zdmuchnie przy trzymaniu się jedną ręką) ;)

1. czasem trzeba się wyrazić, żeby się ...wyrazić;)

4. Rzeczywiście, Ślęża jest górą magiczną i to do dzisiaj. Kiedyś (dawno temu) spędziłem trzy tygodnie na koloniach letnich w Sobótce. To takie senne, trochę zapomniane miasteczko.

5. Miasteczko jest senne, góra nie;)
    dookoła Raduni się fajnie łazi, spacerowo.

6. Gratuluję wycieczki i bardzo ładnej pogody. Ja miałem minimalnie gorszą. ;-)
    Dziękuję za "zacytowanie" mojego bloga. :-)
    A myślałem, że jednak w ten weekend będziesz w Karkonoszach. Chyba była znowu tam piękna pogoda. Ja niestety albo i nie niestety, miałem weekend "towarzyski" i na żadnej wyprawie nie byłem.
    Ale za to muszę się pochwalić, że na targach turystycznych w Hali Ludowej byłem :-)
    Pozdrawiam serdecznie...

7. Mówiąc szczerze, trochę się wystraszyłam mrozu:(
    Było coś ciekawego na targach?

1. W ten weekend mróz podobno ma być trochę mniejszy ;-)
      A propo targów -> dla mnie osobiście takie targi to jest raj.
      Ja jestem maniakiem wszelkich map, folderów, itd... A tam jest zawsze tego baaaardzo dużo. Oczywiście duża część się powtarza...
      Ale ponieważ na takich targach byłem ostatni raz kilka lat temu więc przywieźliśmy do domu pełne dwie reklamówki materiałów. Aż mnie ręce bolały od dźwigania ;-) Tylko kiedy ja to wszystko przeglądnę. Oprócz naszych polskich regionów, swoje stoiska miały też Czechy, Węgry i kilka krajów związkowych Niemiec. Dla dzieci też się coś znalazło - wioska indiańska i punkt z grami planszowymi. Nudno na pewno nie było.
      Pozdrawiam.

2. Tej indiańskiej wioski żal mi najbardziej, fajną zabawę miałby mój wnuczek;)

8. Znowu ciekawa wyprawa u Ciebie. Nie bylam tam, nie znam miejsc, z przyjemnoscia wiec patrze Twoimi oczami na to co pokazujesz!
    Jako admiratorka architektury koscielnej, z przyjemnoscia widze ladny kosciolek!

Pozdrawiam :)

1. Wild, cieszę się, że nie sama podróżuję;)

9. Byłem tam z okazji najkrótszego dnia w roku. Dawne to dzieje, warto tu wrócić, by na nowo odkryć to miejsce. Ładne zdjęcia.

1. Dzięki;)
      Ślęża na pewno warta jest powtórnej "wycieczki Wkraja", czekam zatem na Twoją relację;)

10. Zdjecia jak zwykle piekne:)
    Zwykle nie znam opisywanych przez Ciebie miejsc, ale na Sleze patrzylam w tym roku na wakacjach w Polsce, w Sulistrowiczkach. Sobotka jest niestety nieciekawa i zaniedbana.

No i milo Cie widziec na zdjeciu.

1. Wreszcie mi się udało trafić!
      pamiętam, że wspominałaś o tych rejonach;)

2. Fakt, nie tylko, ze wspominalam, to ciagle z przyjemnoscia pamietam... .

11. Ta góra już chyba zawsze będzie mi się kojarzyć z atlasem do geografii. Masyw Ślęży służył tam za przykład ukazania różnych warstw i zmian geologicznych. Ba! Nawet musieliśmy lepić miniaturę Ślęży z plasteliny z uwzględnieniem różnych jej części składowych.

1. To mogli Ci ją skutecznie obrzydzić...?
      ech, ta szkolna edukacja...
      ;)

12. Wow! Nie sądziłam, że tam tyle śniegu leży. Pogoda Ci się udała. Zdjęcia świetne!

1. Jest śnieg, mróz był nieduży, słońce - cieszę się, bo tak dawno tam nie byłam.

13. Bolesne trafienie - Ślęża jest jednym z tych miejsc, o których od dziesięcioleci marze, ale na które wybrać się jakoś nie mogę.

A ten niedźwiedź to faktycznie staruszek - zrobili go jeszcze pobratymcy Asterixa.
    I wierzcie lub nie, ale tradycja nazw ;ludowych niezwykle często przechowuje wiadomości z czasów pradawnych - nieopodal Tarnowa jest miasteczko Ryglice, nieopodal zaś Ryglic dwa wzgórza Galia Mała i Galia większa - nikt nie wie skąd się te nazwy wzięły ale... Celtowie byli tu na pewno.

ślęża także była celtyckim sanktuarium i jest to udokumentowane, więc przydomki typu "święta góra" są jak najbardziej na miejscu.

ps. jeszcze tam będę!

1. Motywacja jest kluczem do sukcesu, czy jakoś tak;)
      Z Tarnowa jest ździebko daleko, ale - ja w Twoje, Ty w moje rejony i zobaczymy, co z tego wyniknie;)
      A w Ryglicach byłam, mam na zdjęciach kościół, tylko zapomniałam o nim:(
      tak w ogóle, to w starych 'klimatach' znajdziesz kilka wpisów z tamtych okolic;)

14. Przepiękne zdjęcia, bo lezy dużo sniegu (i fotograf mistrzem jest, ale to oczywiste).
    Na Ślęży oświadczył mi się mój ślubny.
    Powiedziałam "tak", bo bylam tak zmęczona, ze nie wiedziałam co mówię;)
    Ale do dziś tego nie żałuję

1. Veanko, zaskakujesz!

Gdybym wiedziała gdzie miało miejsce to 'tak', zrobiłabym specjalnie dla Ciebie pamiątkowe zdjęcie 'po latach':)))

No i niech ktoś powie, że to nie magiczna góra!

15. Pięknie to wygląda.A i śniegu napadało... U mnie są mrozy, ale śniegu bardzo mało.

1. Hanula, pięknie jest!

Dziś też byliśmy w śnieżnych okolicach, był mróz dużo większy niż na Ślęży, ale nie żałuję - mam nadzieję, że będę miała co Wam pokazać:)

16. Małe górki też mają swój urok :) Wiem coś o tym bo sam jestem miłośnikiem Beskidu Małego :)

1. Prawda?
      Beskid Mały znam, ale nie pamiętam, bo to tyle lat temu:(
      ale może jeszcze się uda odświeżyć wspomnienia i doznania:)

17. Jadąc ode mnie do Ciebie, góra też jedzie i to długi czas.
    Niesamowite zjawisko.

1. i jest widoczna z tak różnych stron, że aż zadziwia:)

18. O, Ślęża zimą. Zimą nie byłam. Ale odkąd mieszkam we Wrocławiu, a nawet jeszcze wcześniej przynajmniej raz w roku muszę się wdrapać na górę.

19. Z niecierpliwością czekam na następne zdjęcia.
    Buziaki.

20. 'niewielka', 'mala gorka', 'tylko nieco powyzej 700m' - wedlug polskiej wikipedii zakopane lezy na wysokosci od 750m - wiec odspiewanie arii jontka na szczycie slezy nie byloby wcale nie na miejscu ... ;)

21. A wiesz, że mi to do głowy nie przyszło?
    to jest pomysł, tylko nie wiem, czy mam 'warunki głosowe'...
    opowiem;)

Wszystkim dziękuję pięknie za komentarze, bez nich blog nie byłby tym, czym, mam nadzieję, jest - rozmową.
Staram się odpowiadać na bieżąco, czasem jednak nie mogę, ale zawsze - chcę;)

A, i czytam komentarze do starych postów:)